2014/03/15

La politique profonde et l’Etat profond

[La version en anglais de cet article est publiée ici - English translation is published here]

Le terme de « politique profonde » (deep politics) a été forgé par le Pr. Peter Dale Scott. La première mention dans un ouvrage remonte à ma connaissance à l’année 1993.[1] Dans ce livre figurent aussi les termes de « système politique profond » (deep political system) et de son étude (deep political analysis). 

L’objectif de cet article est de synthétiser les définitions proposées et celles des termes associés. L’approche de la politique profonde est fondamentale et essentielle pour mieux comprendre les mécanismes de la légitimité du pouvoir dans le monde politique moderne. Elle constitue l’ouverture d’un nouveau et immense champ en sciences politiques, comparable à la diffusion du Prince de Niccolò Machiavelli.

Avec la montée en puissance depuis la deuxième guerre mondiale des systèmes socio-techniques occultés du Parlement - comme les systèmes de surveillance massive des citoyens - il s’agit selon nous d’une approche complète du fonctionnement du pouvoir, de la conception des enjeux jusqu’au prises de décision qui devient bien plus pertinente. Soulignons cependant que des événements provoqués par la politique profonde (deep events) ont été recensés depuis la République romaine. Sa pertinence n’est donc pas limitée à un certain pays d'Amérique du XXIème siècle. Elle est symbiotique du pouvoir dans un pays, et valable en tous temps et en tous lieux, à des degrés et échelles diverses.

Il est d’une importance capitale pour la société civile de chaque pays de pouvoir poser un mot sur ce danger, qui s’il n’est pas traité peut conduire à la mort une démocratie.[2] Si on a un mot à sa disposition pour décrire un concept, alors on peut en débattre et l’aborder comme un vrai problème, pas comme un risque évanescent, ou la peur vague d’une nuit sans lune.[3] Aux Etats-Unis la société civile s’est emparée de cette approche et a publié plus de 32000 pages depuis 1995 [4] pour éclaircir de manière complète, cohérente et publique tous les détails entourant la mort de JFK, ce que l’Etat public américain s’est toujours refusé à faire depuis 50 ans.

La littérature académique sur les Crimes d’Etat contre la Démocratie (SCAD), c’est-à-dire in fine contre les citoyens, existe mais est encore très restreinte.[5] Cela est justifié par l’exceptionnelle difficulté sociétale de publier sur ce sujet depuis les années 40 et par le fait qu’elle vient dans un deuxième temps consolider les apports théoriques des nombreux ouvrages et essais de la société civile (dont des universitaires), documentant rétrospectivement les SCAD dans une démarche historiographique.[6]

A partir de novembre 1996 [7] apparait dans des interviews et ouvrages politiques le terme d’« Etat profond » (deep State), tout d’abord dans le cadre de la Turquie.[8] Démirel, ancien Président de Turquie, a ainsi déclaré [9]:
“Il y a un Etat profond et un autre Etat [...]. L'Etat qui devrait être véritable est celui de secours, celui qui devrait être de secours est le véritable (There is one deep state and one other state, […]. The state that should be real is the spare one, the one that should be spare is the real one.)”
Le premier ministre Erdoğan a également déclaré [10] :
Chaque Etat a son propre Etat ​​profond; c'est comme un virus; il réapparaît lorsque les conditions sont favorables. Nous continuons la lutte contre ces structures. Nous ne pouvons pas bien sur prétendre que nous l'avons complètement éliminé et détruit parce qu'en tant que politicien, je ne crois pas qu'un État dans le monde a été capable de le faire complètement.
 (Every state has its own deep state; it is like a virus; it reappears when conditions are suitable. We continue fighting these structures. We cannot of course argue that we have completely eliminated and destroyed it because as a politician, I do not believe that any state in the world has been able to do this completely.)”
Il est très significatif de remarquer qu’un concept connexe (l’Etat dual) avait été proposé par Fraenkel en 1941 pour caractériser l’Allemagne Nazie.[11] Ce dernier estimait que le régime nazi se composait, en fait, de deux états distincts: l'un «normatif», l'autre «prérogatif». Dans le premier la bureaucratie administrative et judiciaire fonctionne selon des règles, dans le second le Parti, et plus particulièrement la Gestapo, travaillent sans la moindre contrainte juridique ultime. Le deuxième, bien sûr, possède un pouvoir complet pouvant arbitrairement remplacer le premier sur tout ou partie de ses actions.

Il est pertinent de mentionner le discours du Général MacArthur à Cleveland le 6 septembre 1951, au cours duquel le journal Mt. Vernon Register-News a rapporté :
[...] il cita le Département d'Etat comme un exemple de ce qu'il a appelé une "dérive régulière vers un régime totalitaire." Il a dit que le Département est en train d'assumer la position d'un "premier ministre." [11b] 
Le journal Sarasota Herald Tribune a donné d'autres détails :
Le Général Douglas MacArthur a déclaré jeudi soir qu'il notait une "dérive régulière vers un régime totalitaire" et la suppression des libertés individuelles aux Etats-Unis.
Lors d'un discours hérissé d'attaques contre l'Administration Truman, il a dit que si cette tendance n'était pas stoppée, elle pourrait conduire à une dictature.
"Cette dérive a entraîné une relation paternaliste de plus en plus dangereuse entre le gouvernement fédéral et les citoyens, avec la prolifération d'agence après agence ayant pour but de contrôler l'individu, "le grand affirmé. 

Le discours, dans lequel il a déclaré que les dirigeants de l'Administration [au sein du gouvernement] ne sont pas dignes de confiance,... [11c] 
Le  San Bernardino Sun a rapporté :
Son discours, le dernier d'une série d'interventions politiques majeures, a été consacré presque autant aux questions nationales que de politique étrangère. Il comprenait quatre points essentiels :
1 . Que "nos dirigeants" ont perdu la victoire militaire acquise dans la deuxième guerre mondiale, à travers un désarmement trop rapide et des bévues diplomatiques, et qu'on ne peut plus leur faire confiance maintenant.
2 . Que l'organisation des Nations Unies est "intrinsèquement faible" et est menacée d'échec.
3 . Que le moment pourrait venir où le Japon pourrait être "solidement affermi par les protections de nos propres précieuses libertés, tandis que nous-mêmes nous les aurions perdu." 
UNE DERIVE REGULIERE REMARQUEE 
4 . Que depuis son retour d'Orient, il a remarqué notre "dérive constante vers un régime totalitaire avec la suppression de ces libertés individuelles qui ont formé les pierres angulaires de la progression politique, économique et sociale de notre grandeur nationale." MacArthur, amplifiant ce dernier point , a poursuivi en disant : "Si ceci est longtemps toléré par les hommes libres, ça ne peut que conduire à ces [agences de] contrôle opérant après établissement de la culpabilité et en toute conscience, qui ont toujours formé des tremplins au pouvoir dictatorial." [11d]
Le Rome News - Tribune a lui rapporté :



En 1955 Morgenthau a décrit l’Etat dual pour caractériser les Etats-Unis.[12] Il distingue « d’un côté la hiérarchie d’un Etat démocratique traditionnel qui fonctionne suivant la règle du droit, et de l’autre côté une hiérarchie sécuritaire plus ou moins cachée, qui supervise et contrôle le premier, ou au moins est capable d’exercer un véto effectif sur ses décisions ». 

En fait, écrit O. Tunander, « cette structure sécuritaire parallèle, [...] que certains pourraient appeler l’Etat profond, est très exactement l’appareil qui définit quand et si un état d’urgence doit émerger. C’est cet aspect de l’Etat que Carl Schmitt dans son ouvrage Politische Theologie en 1922 qualifie comme le ‘souverain’». [12b,c]

On remarque immédiatement que l’implantation de l’état d’urgence est l’un des concepts clés sur lequel l’Etat profond américain a travaillé pendant les dernières décennies du XXème siècle. [13a]  Nous verrons plus avant la distinction précise du terme Etat Profond entre Scott et Tunander.

C’est dans ce contexte de l’Etat profond qu’il faut aussi comprendre le contenu du dernier discours du President Dwight Eisenhower le 17 janvier 1961, ainsi que celui du President John F. Kennedy “The President and the Press” donné pour l’American Newspaper Publishers Association au Waldorf-Astoria Hotel, New York City, le 27 Avril 1961 soit dix jours après l’invasion ratée par la CIA de la Baie des Cochons; mais aussi dans la perspective du discours "Message to Congress on Curbing Monopoliesde F.D. Roosevelt qui a déclaré le 29 avril 1938 : [13e]
"Unhappy events abroad have retaught us two simple truths about the liberty of a democratic people.

The first truth is that the liberty of a democracy is not safe if the people tolerate the growth of private power to a point where it becomes stronger than their democratic state itself. That, in its essence, is Fascism—ownership of Government by an individual, by a group, or by any other controlling private power.

The second truth is that the liberty of a democracy is not safe if its business system does not provide employment and produce and distribute goods in such a way as to sustain an acceptable standard of living.

Both lessons hit home.

Among us today a concentration of private power without equal in history is growing."
En décembre 1913, le terme « le gouvernement invisible » a été utilisé par le député Lindbergh dans le débat sur le Federal Reserve Act: "Lorsque le président aura signé ce projet de loi, le gouvernement invisible par le Pouvoir Monétaire sera légalisé.[13f] Ce terme est repris par Edward Bernays en 1928 [13h] puis à nouveau dans les années 60. [13b] Le Pr. Antony C. Sutton l'a également utilisé après 1972, en se focalisant sur ​​la politique étrangère des États-Unis mise en oeuvre par l'État public et ses liens avec des entreprises privées (industries, banques, médias, lobbies). Il n'a pas exploré les liens avec les agences de l'Etat comme la CIA.

En 2014 suite au scandale des écoutes massives de la NSA, le Pr. Michael J. Glennon a utilisé la théorie du "Double Gouvernement", un terme forgé par Bagehot [13c], dans son excellente analyse sociologique et constitutionnelle des deux dernières administrations des Etats-Unis :
"National security policy in the United States has remained largely constant from the Bush Administration to the Obama Administration. This continuity can be explained by the “double government” theory of 19th-century scholar of the English Constitution Walter Bagehot. As applied to the United States, Bagehot’s theory suggests that U.S. national security policy is defined by the network of executive officials who manage the departments and agencies responsible for protecting U.S. national security and who, responding to structural incentives embedded in the U.S. political system, operate largely removed from public view and from constitutional constraints."
Glennon mentionne également le terme de "structure profonde" utilisé par H. Heclo en 1999 mais celui-ci se limite à décrire "ces éléments qui restent identiques quand l'administration change" suite aux élections. [13d]

Glennon n'a pas étudié les actions illégales et occultes menées par l'Etat profond comme l'a fait Scott. Mais nous pouvons noter ces phrases, p. 99 :
"Inspectors general were set up within federal departments and agencies in 1978 as safeguards against waste, fraud, abuse, and illegality, but the positions have remained vacant for years in some of the government’s largest cabinet agencies, including the departments of Defense, State, Interior, and Homeland Security.[...]  
The CIA’s Office of Inspector General “has generally produced better results when addressing discrete, isolated problems,” but “when the largest problems surfaced, the statutory OIG did not add significant remedial value”; 
When it was Dana Priest who broke The Washington Post story about secret CIA prisons—prisons that OIG had not investigated before the story— it leads to the conclusion that intelligence insiders deem Ms. Priest (or Mr. Risen, or Mr. Lichtblau, or Mr. Pincus, or any other investigative reporter) a more effective agent of change than OIG. And not only did the whistleblower choose Ms. Priest either instead of, or in addition to, OIG, he or she did so despite the risk of being disciplined, discharged, or even arrested for disclosing secrets to a reporter.”

Daniel Inouye a présidé un comité spécial (Senate Select Committee on Secret Military Assistance to Iran and the Nicaraguan Opposition) de 1987 à 1989 dans le cadre de l'enquête parlementaire sur l'affaire Iran-Contra des années 1980. Lors des débats, Inouye a déclaré, en parlant des opérations qui avaient été révélées :
"[There exists] a shadowy Government with its own Air Force, its own Navy, its own fundraising mechanism, and the ability to pursue its own ideas of the national interest, free from all checks and balances, and free from the law itself." [13g]
Nous avions nous-même utilisé le terme d’Etat profond en 2012 dans une description chronologique des événements aux USA, [14] en reconnaissance des travaux de P.D. Scott qui l’a lui-même employé à partir de 2007. [15]

Aujourd’hui c’est le terme qui commence à faire référence dans les grands médias [16] mais son explication reste très souvent simpliste et source de confusion.

Définitions et significations

Les ouvrages de Scott présentent l’apport le plus complet, et font historiquement référence.

Concernant la parapolitique [17] et son rapport avec la politique profonde : [18]
"[...] la recherche sur la parapolitique, que j'ai définie (avec la CIA à l'esprit) comme un 'système ou la pratique de la politique dans laquelle la responsabilité est diminuée consciemment.' ... Je vois encore une valeur dans cette définition et ce mode d'analyse. Mais la parapolitique ainsi définie est elle-même trop étroitement consciente et intentionnelle... elle décrit au mieux seulement une couche intermédiaire d'irrationalité sous la surface rationnelle de notre culture politique. Ainsi je me réfère maintenant à la parapolitique seulement comme une manifestation de la politique profonde, c'est à dire toutes ces pratiques politiques et ces arrangements, volontaires ou non, qui sont habituellement refoulées plutôt que reconnues."
Sur le système politique profond et son analyse :
“Un processus ou un système politique profond est celui qui recourt habituellement à la prise de décisions et d'exécution des procédures qui se situent au-delà ainsi qu'en deçà de celles sanctionnées publiquement par la loi et la société. Dans le langage courant, la confidentialité collusoire et les infractions à la loi font partie de la façon dont le système politique profond fonctionne . [...]
L'analyse politique profonde se concentre sur les mécanismes généralement ignorés des aménagements. Du point de vue de la science politique classique, ceux veillant à l'application de la loi et la pègre sont opposés l'un à l'autre, les premiers luttant pour prendre le contrôle de cette dernière. Une analyse politique profonde note que, dans la pratique, ces efforts de contrôle conduisent à l'utilisation d'informateurs criminels; et cette pratique, étalée sur une longue période de temps, transforme les informateurs en agents doubles avec un statut au sein de la police ainsi que dans le gang. La protection des informateurs et de leurs crimes encourage faveurs, dessous de table, et éventuellement corruption systémique [...] dans laquelle la main qui contrôle peut être davantage le gang que le service de police qu'il a maintenant corrompu.[19]
Il est important de comprendre que ce mécanisme n’a pas de limite de diffusion dans le système politique: en 1985 le directeur de la CIA et ex-directeur du FBI a témoigné en faveur de Jacquie Presser (un membre de l’équipe présidentielle de Reagan et aussi l’un des dirigeants du gang des Teamsters) en déclarant que ses activités illégales avaient été autorisées.[20]
Une analyse politique profonde élargit l'analyse traditionnelle structuraliste pour inclure des indéterminations analogues à celles qui sont étudiées dans la théorie du chaos. Un système politique profond est celui où les processus ouvertement reconnus ne sont pas toujours solidement sous contrôle, en raison précisément de leur aménagement avec des sources de violence non réprimées, au moyen d'arrangements qui ne sont pas ouvertement reconnus et examinés.[21]
Sur l’Etat profond et sa relation avec l’Etat public :
Selon P.D. Scott, l’organisation politique d’un pays « correspond à deux systèmes entremêlés d’institutions étatiques : l’Etat profond et l’Etat public. Le second interagit avec la société civile et lui est attentif, surtout dans une démocratie ; le premier est à l’abri des changements au sein de l’opinion publique. Ainsi l’Etat profond se développe grâce à des opérations secrètes ; l’Etat public, au contraire, est réduit par elles ».

« Suivant la même distinction établie par Hans Morgenthau dans sa discussion sur l’Etat dualiste, Ola Tulander parle d’un Etat démocratique et d’un Etat sécuritaire. Ses définitions se focalisent plus sur les institutions respectives de l’Etat dualiste ; les miennes, sur leur base sociale et sur leurs relations avec le pouvoir du supramonde [the overworld, c’est-à-dire la société riche et privilégiée et qui exerce une influence efficace sur le gouvernement par le pouvoir privé]. L’Etat profond et l’Etat sécuritaire ne sont pas exactement similaires. »

« Par Etat profond, je parle d’agences telles que la CIA, qui ont peu ou pas de représentations publiques importantes en dehors du gouvernement. Par Etat sécuritaire, je pense avant tout à l’armée, une organisation suffisamment vaste pour avoir une constituante publique limitée, et parfois même, dans certaines régions, être un élément de la société civile locale. Les deux répondent à différents segments du supramonde et ainsi sont parfois en opposition entre eux. »

« L’histoire archivistique est un ensemble chronologique d’évènements tel qu’il est reconstruit par les historiens grâce aux archives publiques ; cette notion est à l’opposé de celle d’Histoire profonde, qui est une chronologie d’évènements concentrée sur ce qui est souvent falsifié ou inexistant dans les archives publiques ».[22]

A propos des stratégies géopolitiques et d’influence, la différence principale entre un Etat public et un Etat profond c’est que ce dernier n’est pas limité aux frontières convenus sur la carte et à ses ambassades. Il est présent là où réside et se déplace chacun de ses pions. La collusion avec les entreprises et organisations trans-nationales (NGO, mais aussi des relais au sein des antennes des institutions) lui donne cet élan. C'est ce que P.D. Scott appelle l'Etat profond supranational (supranational deep State).[23] 

P.D. Scott nous résume ses idées fondamentales sur la politique profonde dans cette vidéo :


... ainsi que dans cette interview :






[1] “Deep Politics and the Death of JFK”, Peter Dale Scott, Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1993. Ce livre est issu d’après l’auteur (pp. vii) de deux manuscrits diffusés en 1971 et 79.
[2] Agile-Democracy.net (03/07/2014) ; Agile-Democracy.net (01/26/2014) ; Agile-Democracy.net (02/01/2014)
[3] Je publie cet article au moment même où les dirigeants non élus de la Commission Européenne forcent tous les citoyens de l’Union Européenne à prendre des engagements de manière très accélérée, sans aucun respect des procédures, et contraires aux souhaits des peuples : intégration de l’Ukraine dans l’UE, signature du TTIP avec les USA, et bientôt de nouvelles lois liberticides parce que soi-disant « l’UE n’est plus en sécurité et doit tout faire pour se protéger de la Russie ». Pensez-y quand vous compterez les bottes de l’OTAN dans vos rues.
[4] JFK / Deep Politics Quarterly (1995 – 2013)
[5] a) Recueil “Government of the shadows: Parapolitics and Criminal Sovereignty”, Dr Eric Wilson, éditeur, 2009, London: Pluto Press (Une copie de l’article de O. Tulander est consultable ici); b) Six articles parus dans American Behavioral Scientist, February 2010; 53 (6) (Voir une copie de l’article de L. deHaven-Smith ici pour la distinction impérative entre SCAD et ce qui est populairement appelé théorie du complot) ; c) Recueil « The Dual State - Parapolitics, Carl Schmitt and the National Security Complex », Dr Eric Wilson, éditeur, 2012, Ashgate Publishing Ltd.
[6] Par exemple les deux listes d’ouvrages recensés ici.
[7] "The Rise and Decline of the Turkish “Deep State”: The Ergenekon Case", Serdar Kaya, Insight Turkey (Vol. 11, No. 4, Fall 2009, pp.99-113)
[8] a) voir Wikipedia.org pour l’utilisation de ce terme dans le cadre de la Turquie ; b) The New Yorker (03/2012) ; c) Pour l’utilisation de ce terme dans le cadre de l’Egypte, voir: OnReligion.co.uk (07/2013), GlobalPost (09/2013), GlobalPost (01/2015); sur l'état profond en Inde: DNAIndia (04/2014) ; sur l'état profond en Argentine: Maine's NPR News Source (01/2015).
[9] Washington Report on Middle East Affairs (January/February 2006) ; NTV (11/2005).
[10] "What is deep state?", Markar Esayan, Today’s Zaman (12/2012)
[11] “The Dual State. A Contribution to the Theory of Dictatorship”, Ernst Fraenkel, translation from the German by E. A. Shils, in collaboration with Edith Lowenstein and Klaus Knorr, Oxford University Press, New York, 1941 ; Fraenkel a vécu aux USA à partir de 1939 et travaille pour la Carnegie Endowment for International Peace et le gouvernement américain entre 1942 et 1951, et collabore étroitement avec l'Office of Strategic Services (OSS), le prédécesseur de la CIA -- comme expliqué par Gerhard Göhler, Dirk Rüdiger Schumann dans Vorwort zu diesem Band, in: Ernst Fraenkel. Gesammelte Schriften, Band 3, Neuaufbau der Demokratie in Deutschland und Korea, Baden-Baden 1999, Pp 9–49. Le gouvernement américain finance son retour et son nouveau poste en Allemagne. C’est sans doute ce qui explique qu’il ne décrit que positivement le système politique américain dans son ouvrage de 1960 intitulé « Das amerikanische Regierungssystem ».
[11b] Mt. Vernon Register-News, 7 September 1951, p 2.
[11c] Sarasota Herald Tribune, 7 September 1951, p 1.
[11d] San Bernardino Sun, 7 September 1951, p 1.
[12] Hans J. Morgenthau, in Bulletin of Atomic Scientists, 1955 ; Republié dans « Politics in the Twentieth Century, Vol. 1: The Decline of Democratic Politics », Hans J. Morgenthau, Univ. Chicago Press, 1962.
[12b] Tunander, Ola (2012) "Dual State: The Case of Sweden", in Eric Wilson, ed., "The Dual State: Parapolitics, Carl Schmitt and the National Security Complex", Ashgate (171–192).
[12c] "Securitization, Dual State and US-European Geopolitical Divide or The Use of Terrorism to Construct World Order", Ola Tunander, Fifth Pan-European International Relations Conference, The Hague, 9-11 September 2004.
[13a] Voir le chapitre sur la Continuité du Gouvernement (COG) dans “La route vers le nouveau désordre mondial – 50 ans d’ambition secrète des Etats-Unis”, Peter Dale Scott, Editions Demi-Lune, 2011 ; Edition originale: "The road to 9/11", University of California Press, 2007.
[13b] "There are two governments in the United States today. One is visible. The other is invisible. The first is the government that citizens read about in their newspapers and children study about in their civics class. The second is the interlocking, hidden machinery that carries out the policies of the United States in the Cold War. The second invisible government gathers intelligence, conducts espionage and plans and executes secret operations all over the globe." (David Wise, Thomas B. Ross, "The Invisible Government", 1964) ; cité par J. Kuzmarov
[13c] Walter Bagehot, "The English Constitution", 1867.
[13d] Michael J. Glennon, "National Security and Double Government", Harvard National Security Journal, Vol. 5, 2014, Pp 1-114. Un commentaire de cette étude est disponible ici.
[13e] F.D. Roosevelt, discours "Message to Congress on Curbing Monopolies", le 29 avril 1938.
[13f] Speech before the House of Representatives by C.A. Lindbergh (1859-1924), December 22, 1913, Congressional Record, Vol. 51, p. 1446.
[13g] Speech before the Senate Select Committee on Secret Military Assistance to Iran and the Nicaraguan Opposition, 1987.
[13h] "The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country. We are governed, our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested, largely by men we have never heard of. This is a logical result of the way in which our democratic society is organized." (Edward Bernays, "Propaganda", 1928, Pp. 37).
[14] Conscience-sociale.org (09/2012)
[15] “Road to 9/11 - Wealth, Empire, and the Future of America”, Peter Dale Scott, University of California Press, 2007 ; Global Research (06/2008).
[16] The Guardian (07/2013) ; Financial Times (07/2013) ; Huffington Post (07/2013)  ; WSJ (10/2013) ; New York Times (12/2013) ; Tom Hayden dans le Huffington Post (07/2013) l'appelle "state within a state" ; signalons aussi Moyers & Company (02/2014) ; Charles Hugh Smith (02/2014) ; Huffington Post (03/2014).
[17] Le terme de parapolitique (qui a un sens différent de celui de l'Etat profond) est utilisé par P.D. Scott dès un de ses ouvrages publié en 1972. En 1977 apparait le terme de parafascisme.
[18] “Deep Politics and the Death of JFK”, Peter Dale Scott, Berkeley and Los Angeles: University of California Press. 1993, pp. 6-7
[19] Ibid, pp xi-xii
[20] Voir les sources citées sur Wikipedia à propos de cette affaire.
[21] Ibid, pp xiii
[22] “La route vers le nouveau désordre mondial – 50 ans d’ambition secrète des Etats-Unis”, Peter Dale Scott, Editions Demi-Lune, 2011, pp 363-364.
[23] Peter Dale Scott, "The State, the Deep State, and the Wall Street Overworld", The Asia-Pacific Journal, Volume 12, Issue 10, No. 5, March 10, 2014.

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Mises à jour:
03/05/2014 : ajout de la Ref 8b et d'un lien dans la Ref 3
09/05/2014 : ajout de précisions dans la ref 11 ; ajout du discours de MacArthur et des refs 11b, c, d
15/05/2014 : ajout du § sur le terme 'gouvernement invisible'
05/06/2014 : ajouts des Refs 13c, 13d et des § correspondants
09/06/2014 : ajouts de la Ref 13a et du § correspondant ; ajout de la Ref 8b et de nouveaux liens dans la Ref 16 et Ref 8c
29/09/2014 : ajouts des Refs 12b,c
10/10/2014 : ajout de la Ref 13f
31/01/2015 : complément dans la Ref 8c
03/03/2015 : ajout de la Ref 13g
05/11/2016 : ajout de la Ref 13h

2014/03/10

#SniperGate

I published this news thread about #SniperGate  first in a comment of the previous article, using Google +.  This comment has been shortly censored by Google (I asked to put it under review, but it is not visible until the end of the review process - up to some days).
Thus I decided to publish it into a new article.

This practice is very often used by Western surveillance apparatus in order to avoid a story to become viral, as reported by Greenwald based on Snowden documents.

So far, no Western media has reported EU declaration 03/07 calling for an international and independant investigation. Only a few others newspapers did it (see in red below).

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Kiievi kokkupõrgetes kaotas elu vähemalt kolm meeleavaldajat 
02/18/2014 
http://www.postimees.ee/2701392/kiievi-kokkuporgetes-kaotas-elu-vahemalt-kolm-meeleavaldajat
Olga Bogomolets' words reported by news portal Ukrainska Pravda this day :
Kiievi kesklinnas toimunud kokkupõrgete ajal sai surma kolm inimest, kelle surnukehad asuvad praegu Ohvitseride majas olevas medpunktis.
«Meie medpunktis, mis asub Ohvitseride majas, on juba kolm hukkunut. Paljud on vigastatud, neist kümmekond raskelt,» rääkis Olga Bogomolets uudisteportaalile Ukrainska Pravda.
Naise sõnul surid need inimesed sellepärast, et neil ei õnnestunud saada õigeaegset abi. «Kiirabiautosid ei lubata sissesõidu ega väljapääsu juurde. Inimesed surevad, kuna neile ei saa osutada õigeaegset abi.»
Bogomoletsi sõnul oli kõigil kolmel kuulihaavad. Neid oli nii peas, kui südames, lisas ta.

Ukraine crisis: British forensic experts in Kiev 
02/25/2014 

Ukraine: Secretive Neo-Nazi Military Organization Involved in Euromaidan Sniper Shootings 
03/03/2014 

Kiev snipers hired by Maidan leaders - leaked EU's Ashton phone tape 
03/05/2014 

В интернет выложили разговор Эштон и главы МИД Эстонии о снайперах в Киеве
03/05/2014
http://www.pravda.com.ua/rus/news/2014/03/5/7017758/
The commentary of Ольга Богомолец (Dr. Olga Bogomolets) as reported by Ukrainian Pravda:
В то же время доктор Ольга Богомолец также прокомментировала этот разговор: "За все время противостояний в Киеве, я не имела доступа к погибшим правоохранителям, поэтому не могла комментировать характер их ранений".
"Я врач, а не судебный медицинский эксперт для того, чтобы давать такого рода оценки", - отметила она.
"18-20 февраля мне пришлось общаться с огромным количеством людей и сложно сейчас вспомнить всех и особенно, о чем мы тогда говорили. Но упомянутую тему точно не обсуждала по телефону и никогда не обсуждаю политические темы по телефону" , - добавила Богомолец.
Украинская правда

Ukraine crisis: March 5 as it happened
03/05/2014
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/10677370/Ukraine-Russia-crisis-live.html
Our correspondent, Damien McElroy, has spoken to the doctor at the centre of the claims that snipers that shot people in Kiev were hired by Maidan leaders:
Olga Bogomolets said she had not told Mr Paet that policemen and protesters had been killed in the same manner.
"Myself I saw only protesters. I do not know the type of wounds suffered by military people," she told The Telegraph. "I have no access to those people."
But she said she had asked for a full forensic criminal investigation into the deaths that occurred in the Maidan. "No one who just sees the wounds when treating the victims can make a determination about the type of weapons. I hope international experts and Ukrainian investigators will make a determination of what type of weapons, who was involved in the killings and how it was done. I have no data to prove anything.
"I was a doctor helping to save people on the square. There were 15 people killed on the first day by snipers. They were shot directly to the heart, brain and arteries. There were more than 40 the next day, 12 of them died in my arms.
"Our nation has to ask the question who were the killers, who asked them to come to Ukraine. We need good answers on the basis of expertise."
Mr Paet's assertion that an opposition figure was behind the Maidan massacre was not one she could share.
"I think you can only say something like this on the basis of fact," she said. "Its not correct and its not good to do this. It should be based on fact."
She said the new government in Kiev had assured her a criminal investigation had begun but that she had not direct contact with it so far.
"They told me they have begun a criminal process and if they say that I believe them. The police have not given me any information on it."

Les snipers à Kiev ont été enrôlés par les dirigeants de l' EuroMaïdan
03/05/2014 

Call raises questions about Ukraine attacks
03/05/2014 
http://www.kspr.com/news/nationworld/Call-raises-questions-about-Ukraine-attacks/21051646_24830882

Is hacked phone call of Ukraine sniper attacks evidence of exopolitics conflict?
03/05/2014 
http://www.examiner.com/article/is-hacked-phone-call-of-ukraine-sniper-attacks-evidence-of-exopolitics-conflict

British EU chief Ashton hears Ukraine shooting claim in bugged call 
03/05/2014 

Maidan: Handelten Scharfschützen im Auftrag der neuen Koalition?
03/05/2014 
03/05/2014 

Välisminister Urmas Paeti ja EL välispoliitika juhi Catherine Ashtoni telefonikõnest 
03/05/2014 

Estonian Foreign Ministry confirms authenticity of leaked call on Kiev snipers 
03/05/2014 

Ukraine Protests: Leaked EU Phone Call Suggests Kiev Snipers Were Hired by Opposition Coalition
03/05/2014 

Ukraine: Kiev snipers reportedly hired by opposition leaders not Yanukovich according to 'bugged call' 
03/05/2014 

Kiev snipers hired by new coalition, not Yanukovych - Estonian FM to Ashton 
03/05/2014 

Ucraina. Estonia: confermata telefonata Paet-Ashton su cecchini Kiev
03/05/2014 

Estonia FM: Kiev snipers from new Ukrainian coalition
03/05/2014
http://www.thehindu.com/news/international/world/kiev-snipers-were-opposition-hitmen/article5754177.ece

Un ministro de Estonia informó a Ashton que la represión en Kiev fue obra de francotiradores de la oposición
03/05/2014 

Ukraine crisis: bugged call reveals conspiracy theory about Kiev snipers 
03/05/2014 

Estonia denies leaked call implicates Ukraine protesters in killings 
03/05/2014 

L’agression de la Russie via l’Ukraine par le bloc occidentaliste euro-transatlantique menace la paix mondiale, dont le maintien dépend de la détermination de Vladimir Poutine.   Comité Valmy
Urmas Paet et Catherine Ashton ou la nécessité d’enquêter sur les snipers de Kiev 
03/05/2014 

Estonian Foreign Ministry confirms authenticity of leaked phone call discussing how Kiev snipers who shot protesters were possibly hired by Ukraine's new leaders

Abgehörtes Telefonat nährt Spekulationen über Maidan-Scharfschützen
03/05/2014 
http://www.zeit.de/politik/ausland/2014-03/kiew-ukraine-telefonat-ashton-paet

BUSTED: Leaked Phone Tape with EU’s Ashton reveals, Kiev Snipers hired by Maidan Leaders
03/05/2014 

Geleaktes Telefonat: Maidan-Regierung für Scharfschützen verantwortlich
03/05/2014 

Scharfschützen auf dem Maidan: Heikles Telefonat zwischen Ashton und estnischem Minister veröffentlicht
03/05/2014

Brisantes Telefonat Mit Catherine Ashton Angeblich Abgehört  
Scharfschützen! Was wussten die Maidan-Chefs?
03/05/2014

Wer schoss auf dem Maidan?


03/05/2014
http://www.tageblatt.lu/nachrichten/welt/story/Wer-schoss-auf-dem-Maidan--19201818

Brisantes Telefongespräch abgehörtWer waren die Kiewer Scharfschützen?
03/05/2014
http://www.n-tv.de/politik/Wer-waren-die-Kiewer-Scharfschuetzen-article12403406.html

Estland bestätigt Authentizität des Gesprächs über Scharfschützen auf Maidan
03/05/2014

Ukraine: Scharfschützen von Maidan-Anführern angeheuert
03/05/2014
Heikles Telefonat mit Ashton: Estland besorgt über Kiewer Regierung
03/05/2014
http://www.tt.com/home/8038001-91/heikles-telefonat-mit-ashton-estland-besorgt-%C3%BCber-kiewer-regierung.csp

MAIDAN-SCHARFSCHÜTZEN SCHOSSEN AUF POLIZISTEN UND DEMONSTRANTEN
03/05/2014

«I cecchini a Kiev? Mandati dall’opposizione». La frase shock del ministro estone con lady Ashton
03/05/2014 

Leaked phone tape raises claim that opposition involved in sniper attacks in Kiev
03/06/2014 
http://www.panorama.am/en/popular/2014/03/06/leaked-phone-talk/

Kamen die Scharfschützen aus der Opposition?
03/06/2014 
http://www.heise.de/tp/artikel/41/41162/1.html

Abgehörtes Telefonat mit Ashton
Ein Gespräch, das nichts beweist
03/06/2014 

Un législateur russe décrit la préoccupation de l'UE sur la démocratie ukrainienne comme "fausse" 
03/06/2014 

Ukraine Opposition Behind Snipers in Kiev According to a Leaked Phone Call 
03/06/2014 

ESTONIE - Catherine Ashton piratée
Le ministre des Affaires étrangères estonien confirme le contenu
03/06/2014
http://www.courrierinternational.com/article/2014/03/06/catherine-ashton-piratee

Wer heuerte die Maidan-Todesschützen wirklich an?
03/06/2014
http://www.focus.de/politik/ausland/wer-toetete-100-demonstranten-die-schwierige-suche-nach-den-moerdern-vom-maidan_id_3668731.html

Ukraine: Maidan, tödliche Schüsse und ein Telefonat
03/06/2014

Zwischen Catherine Ashton und dem estnischen Außenminister
Abgehörtes Telefonat sorgt für Aufsehen
03/06/2014

Kiev snipers hired by Maidan leaders: leaked Ashton phone tape
03/06/2014
http://en.alalam.ir/news/1572792

Who Were the Kiev Snipers?
03/06/2014 
http://www.salem-news.com/articles/march062014/kiev-snipers-mm.php

Die Kiewer Eskalationsstrategie
03/06/2014 

Leaked call raises questions about who was behind sniper attacks in Ukraine
03/06/2014

Ukraine : une rumeur accuse l’opposition d‘être les snipers de Maïdan 
03/06/2014 

Les tireurs d'élite de Kiev engagés par l'opposition? 
03/06/2014 

Et si l'opposition avait fait appel aux snipers? 
03/06/2014 

Recorded call reveals Ukraine opposition snipers, not Yanukovych, fired on protestors in Kiev
03/06/2014 
http://www.prnewschannel.com/2014/03/06/recorded-call-reveals-ukraine-opposition-snipers-not-yanukovych-fired-on-protestors-in-kiev/

Estonian FM denies leaked call blamed opposition
03/06/2014 

L’Estonie confirme une conversation piratée avec Catherine Ashton 
03/06/2014 

The founder of the Civil Platform party, billionaire Mikhail Prokhorov calls for international inquiry into Kyiv snipers
03/06/2014 

Wer hat auf dem Maidan geschossen?
03/06/2014 

Ashton Telephone Leak : Russian Parliament to Investigate Kiev Sniper Shootings
03/06/2014 

Spekulationen über die Maidan-Scharfschützen
03/06/2014

Wer hat die Demonstranten auf dem Maidan erschossen?
03/06/2014
http://www.welt.de/politik/article125501429/Wer-hat-die-Demonstranten-auf-dem-Maidan-erschossen.html

Ukraine/snipers: l'UE propose d'ouvrir une enquête
03/07/2014 

Wer schoss auf die Demonstranten in Kiew?

Wer ist für die Todesschüsse verantwortlich?
03/07/2014 
http://www.t-online.de/nachrichten/specials/id_68374062/ukraine-wer-ist-fuer-die-todesschuesse-auf-dem-maidan-verantwortlich-.html

Abgehörte Telefone im Informationskrieg
03/07/2014
http://www.20min.ch/ausland/news/story/Abgehoerte-Telefone-im-Informationskrieg-25211064

100 Tote auf dem MaidanWer ist für die Todesschüsse verantwortlich?
03/07/2014
http://www.neues-deutschland.de/artikel/926200.maidan-aerztin-weist-scharfschuetzen-verdacht-zurueck.html

Scharfschützen vom Maidan – Untersuchungsergebnisse sollen demnächst präsentiert werden
03/07/2014
03/07/2014 

Russia and Ukraine give different versions of sniper tragedy that drove Yanukovych from power
03/07/2014 
03/08/2014 

Russia calls for OSCE probe into Kiev sniper deaths
03/08/2014 

Latest reports about Kiev 'snipers' affair' cannot be 'swept under carpet' - Lavrov
03/08/2014 

Russia wants probe into Kiev sniper 'cover-up'
03/08/2014
http://www.news24.com/World/News/Russia-wants-probe-into-Kiev-sniper-cover-up-20140308

La Russie demande une enquête sur l'affaire des snipers à Kiev
03/08/2014
https://www.medias24.com/filafp/afp-761-La-Russie-demande-une-enquete-sur-l-affaire-des-snipers-a-Kiev.html

Russia calls for OSCE probe into Kiev sniper deaths
03/08/2014 

Moscow and Kiev spar over who was to blame for deadly sniper attacks
03/08/2014 

On whose side were the Kiev snipers? Russia and Ukraine trade blame
03/08/2014 
http://www.haaretz.com/news/world/1.578576

Prominent Ukrainian doctor is no ordinary revolutionary
03/08/2014 
Dr. Olga Bogomolets spoke at length with The Globe and Mail about her frustration with the government’s response to Maidan and the pressure she is facing to run for president in May. The new government brought “in a few new faces, but our goal was not to change the faces,” she said. “We are just coming back to what was before, just a different picture, a little bit of a different picture."

La Russie demande une enquête sur l'affaire des snipers à Kiev 
03/08/2014 

Russian envoy at UN calls for thorough investigation of regime change in Kiev
03/08/2014
http://en.itar-tass.com/russia/722744

Russia wants OSCE to probe Kiev sniper 'cover-up' as mission is turned away from Crimea
03/08/2014
http://tribune.com.pk/story/680466/russia-wants-osce-to-probe-kiev-sniper-cover-up-as-mission-is-turned-away-from-crimea/

Russia, Ukraine feud over sniper carnage 
03/08/2014 

L'UPR demande au gouvernement de s'associer à la demande de la Russie d’une enquête de l'OSCE sur l'affaire des snipers à Kiev 
03/08/2014 

Kiev: la Russie veut une enquête de l'OSCE 
03/08/2014 

03/09/2014 

Moscou demande une commission d’enquête 
03/09/2014 

Ukraine: chez Russia Today la guerre Médiatique est une chose vulgaire 
03/09/2014 

Mystery over identity of snipers who caused city bloodbath
03/09/2014 
http://www.scotsman.com/news/world/mystery-over-identity-of-snipers-who-caused-city-bloodbath-1-3333574

Violent events that led to change of power in Ukraine must be investigated - Russia's UN envoy

'Who the EU is Supporting in Kiev Will Worry Europeans'
03/10/2014 
http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13921217001427

Gündemi sarsan ses kaydı: "Maydan'da muhalefetin sniper'lari iki tarafa ateş açtı"
03/12/2014 
http://www.turkrus.com/64615-gundemi-sarsan-ses-kaydi-maydanda-muhalefetin-sniperlari-iki-tarafa-ates-acti-xh.aspx

Kiev snipers shooting from bldg controlled by Maidan forces – Ex-Ukraine security chief
03/13/2014
http://rt.com/news/ukraine-snipers-security-chief-438/

Washington sanctioning Democracy and hailing Nazism
03/20/2014 

Kiev snipers, the regime and Yanukovych
04/03/2014


(All dates are using MM/DD/AAAA format)


2014/03/06

Russia, the Budapest memorandum, and the crisis of representativeness


Steven Blockmans published today a short commentary on Russia and the Budapest Memorandum. It is an assault against Russia foreign politics, and he wrote in his conclusion:
"So far, the Kremlin has not bothered to seriously rebut allegations by the US and the EU that it has violated the terms of the Budapest memorandum.

More worryingly, the Moscow allows itself to be inconsistent with its own commitments and is reneging its own words.

This has all the trappings of a panicking dictatorship, which crushes dissent at home and portrays confidence in winning a great battle with the enemy abroad. How can anybody trust what Putin’s Russia says or commits to in the future?"
My comments:

1) As a Professor of Law, he started with the Budapest Memorandum, but he failed to discuss the Helsinki CONFERENCE ON SECURITY AND CO-OPERATION IN EUROPE (CSCE) Final Act mentioned in Article 1. This one states:
The participating States [...] Have adopted the following:
I Prior notification of major military manoeuvres They will notify their major military manoeuvres to all other participating States through usual diplomatic channels in accordance with the following provisions:
Notification will be given of major military manoeuvres exceeding a total of 25,000 troops, independently or combined with any possible air or naval components (in this context the word "troops" includes amphibious and airborne troops). In the case of independent manoeuvres of amphibious or airborne troops, or of combined manoeuvres involving them, these troops will be included in this total. Furthermore, in the case of combined manoeuvres which do not reach the above total but which involve land forces together with significant numbers of either amphibious or airborne troops, or both, notification can also be given.
Notification will be given of major military manoeuvres which take place on the territory, in Europe, of any participating State as well as, if applicable, in the adjoining sea area and air space.
You read correctly: no notification are required below 25,000 troops. 16,000 is lower.

More: Because of the agreement signed on 21 April 2010 between the Russian and Ukrainian presidents, Russia is allowed to maintain thousands of troops in Crimea, without mentioning others in surrounding coasts (Gudauta, Krasnodar Kra).

2) Professor of Law Steven Blockmans failed to mention that M. Yanukovich has not resigned, is still alive and is still constitutionally the current legitimately elected Ukraine President, whatever Kiev may claim. No current power in Kiev is legitimate. Thus, they cannot claim themselves to be "the Ukraine government" and claim from this position that Russia has invaded Crimea. Moreover, Crimea is an autonomous republic within Ukraine, electing its own parliament. Crimea political representatives have not claimed to be invaded by Russia.

There was an armed seizure of power in Kiev and a legitimately elected president was overthrown. This was a violation of Ukraine’s constitution. Who cannot agree with this fact? 

3) Steven Blockmans failed to mention that Leaked EU Phone Call Suggests Kiev Snipers Were Hired by Opposition Coalition not former Ukrainian president Viktor Yanukovich (read this news thread in the comments section of this article). He would have remarked that Ms Ashton did not express any human sentiment whatsoever about 94 persons killed at Maidan events by neo-nazis and that she failed so far to report this publicly since this phone call 26 February, and to call for an international investigation about these crimes. 
Steven Blockmans, this is the most important international law and you failed to protect it. It is justified to say that human rights and fundamental freedoms were violated by fascists and neo-nazis in Kiev which seized power by unconstitutional means.

4) Steven Blockmans failed to mention that US department of State supported the ukrainian opposition, the ones who killed innocents and accused Yanukovich, with "more than $5 billion" during years as claimed by Ms Nuland on a leaked phone call (1, 2).

5) Steven Blockmans failed to mention the fascist way of doing politics the ukrainian opposition leaders nowadays (3, 4). Who does he really want to protect with his comments in Law: ukrainian citizens or fascists, terrorists and neo-nazis? 

6) Steven Blockmans failed to mention how Klitschko betrayed Ukraine for money to NATO (5, 6)

Conclusion at this step:

Thus, if the international community, and Western in particular, is encouraging those acts, who is going to protect the rule of law? What does it means for Western citizens?

So far, the US and the EU representatives have not bothered to seriously rebut allegations by the Kremlin that ukrainian opposition has violated the ukrainian Constitution and human rights.

More worryingly, the US and the EU allow themselves to be inconsistent with their own commitments and are reneging their own words.

This has all the trappings of panicking dictatorships, which crush dissent at home and abroad and portrays confidence in willing to support the citizens' fascist enemy abroad. How can thus anybody trust what the US and the EU representatives say or commit to in the future?


Europeans citizens, our political and civil society representatives who supports the Kiev neo-nazi coup are all attempting to violate our deepest and most honorable values. Will you let them do that there and inevitably after in your country by your own government (the same who declare to support the Kiev coup)? Don't you understand not only the historical shame for us but the deadly path for our societies on this road

Without common values there is no trust, no society. No european spirit whatsoever would remain for a long time: it would be split.